4 dôvody prečo sa ti na burze nedarí

28.01.2021

V tomto príspevku sa zameriam na psychologický aspekt obchodovania a investovania, ktorý väčšina ľudí bohužiaľ prehliada.

Na rozdiel od všeobecného presvedčenia pochopenie vlastnej psychológie obchodníka a investora ako takého je podstatne dôležitejšie ako sa vzdelávať  v obchodných technikách a učiť sa počítať rôzne finančné vzorce.

'Nakúp lacno, predaj draho' je zlatá cesta. 

Aj keď to znie jednoducho, prečo väčšina ľudí prichádza pri obchodovaní alebo investovaní o peniaze?


Väčšina začiatočníkov robí tieto štyri chyby:

1. Priveľké sebavedomie

Vyplýva to z predstavy, že ľudia si o sebe myslia, že sú jedineční. Myslia si, že môžu na burze "prelomiť kód" čo sa týmto štýlom nepodarí 99,9% ľuďom.

Prečo? - pretože 99,9% ľudí chce peniaze ihneď tu a teraz, a nie sú ochotní sa niečo nové naučiť a investovať tak do toho svoj čas a energiu. Táto forma zbožného priania je úplne rovnaká ako zmýšľanie typu pôjdem do kasína a možno sa pošťastí. Môžete mať na chvíľu šťastie a zažiť pár víťazstiev, ale nakoniec vždy zvíťazí kasíno, vždy!


2. Skreslené názory

Aj keď je jednoduchosť kľúčová, prístup začiatočníkov k obchodovaniu a investovaniu je tak zjednodušený, že je ťažké ho vôbec nazvať obchodnou logikou alebo rozumným dôvodom k investovaniu. 

(týmto som nechcel nikoho uraziť)

Na trhu spozorujú niekoľko opakujúcich sa vzorov a je to pre nich ako by objavili ligotavé zlato. Nepotrvá dlho a uvedomia si, že "vzor", ktorý spozorovali nikdy nebol založený na nejakom logickom odôvodnení.


3. Nasledovanie stáda

Tieto isté vzorce správania sa vyskytujú v psychológii hazardných hier.

Začiatočníkov láka myšlienka jediného obchodu alebo investície, ktorá z nich urobí milionára. Neuvedomujú si však, že nič také nepríde hneď a teraz, samozrejme pokiaľ nevyhrajú jackpot.

Obchodovanie a investovanie nie je to isté ako výhra v lotérii. Ide o to, aby ste neustále tvorili zisky, ktoré neskôr vykryjú straty.

Ľudia by mali hľadať aktíva, ktoré majú vysokú likviditu a určitú volatilitu. Myšlienka rýchleho zbohatnutia láka začiatočníkov do veľmi populárnych - "overbought" akcií, ktoré nakoniec nadobudnú drastický pokles.


4. Averzia voči riziku

Averzia voči riziku je psychologická vlastnosť, ktorá je od nepamäti zakomponovaná v DNA človeka.

Výhrávať je pre nás zábava, no ako náhle príde k prehre, nevieme sa cez to preniesť. Máme tendenciu vyhýbať sa riziku, i keď nám to môže neskôr priniesť určitú odmenu.

Veľa začiatočníkov ako takých uzatvára obchody s extrémne malým ziskom v obave, že by nakoniec mohli uzavrieť pozíciu so stratou. Tým pádom obchodujú s tým, že majú neprimeraný pomer rizika a výnosu.

Z dlhodobého hľadiska vedie ich neochota riskovať k výrazným stratám.

V závislosti od toho ako sa trh hýbe, ľudia majú tendenciu prežívať jednu alebo viacero z emócii uvedených nižšie:

  1. Úzkosť
  2. Nadšenie
  3. Sebavedomie
  4. Chamtivosť
  5. Pochybnosť
  6. Znepokojenie
  7. Ľútosť

Na grafe S&P500 (SPX) môžeme pozorovať správanie obchodníka, ktorý sa práve učí a robí klasické chyby:

To znamená: nakupuje keď cíti "priveľké nadšenie" alebo ihneď predáva aby nestratil príležitosť. Počas emočnej fázy "pochybnosti" vyskočí z rozbehnutého vlaku, len aby nestratil.

V dôsledku toho prichádza o peniaze či sa trh bude pohybovať v stúpajúcom trende alebo naopak bude klesať.

Aj keď má trh viditeľne vzostupný trend, prechádza fázami impulzných a korekčných pohybov. Je to niečo ako horská dráha, ale s tým rozdielom, že nevie či pôjde hore alebo dole.

Jednoducho povedané, ak budete vnášať svoje emócie do obchodovania, nebudete schopní rozpoznať celkový trend čo vedie k tomu, že budete kupovať draho a predávať lacno.

Záverečné zhrnutie

Najdôležitejšia vec, ktorú si musíme uvedomiť pred tým, ako začneme obchodovať alebo investovať je tá, že všetci sme emočné bytosti. 

V konečnom dôsledku nie sme odlišní od ostatných ľudí na trhu či už ide o profesionálneho tradera alebo začiatočníka. To je fakt.

Narozdiel od niekoho, kto sa príliš riadi svojimi emóciami, úspešní obchodníci a investori to robia inak. Vyvinuli v sebe akýsi vysoký stupeň sebapozorovania. Pracujú na sebe, čítajú knihy a trénujú obchody naživo v praxi a nielen teoreticky.

Rozumejú svojej vlastnej psychológii i psychológii ostatných účastníkov trhu, čo im umožňuje robiť racionálne rozhodnutia s trpezlivosťou a nie s unáhlenými rozhodnutiami založenými na emóciách.

Prečítajte si, čo je nové


Účet ma viac ako 5000 sledovateľov, čo je dobrý základ pre rozbehnutie Vášho biznisu! Má sledovateľov zo Slovenska a Česka z rôznych cieľových kategórií.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky